Kadra programowa PTTK

Ramowy program szkolenia specjalistycznego

Instruktorów Krajoznawstwa Regionu PTTK

Ramowy program szkolenia specjalistycznego Instruktorów Krajoznawstwa opracowany został przez Komisję Krajoznawczą ZG PTTK i zaakceptowany przez Prezydium ZG PTTK 7.VII.1995 r.

Uwagi ogólne

Ramowy program

(2 godz. wykład)

  1. Treści krajoznawstwa.
  2. Cele działalności krajoznawczej.
  3. Zasady działalności krajoznawczej:
    1. w różnych środowiskach,
    2. w turystyce kwalifikowanej,
    3. poprzez inne formy i metody.
  4. Słownictwo krajoznawcze.

II. Materiały krajoznawcze

(4 godz. wykładów, 5 godz. ćwiczeń)

  1. Rodzaje materiałów krajoznawczych.
  2. Formy i techniki gromadzenia materiałów krajoznawczych.
  3. Cele i zadania inwentaryzacji krajoznawczej (zapoznanie z „Instrukcją inwentaryzacji krajoznawczej Polski. Założenia programowe i organizacyjne. Wytyczne realizacji” — Warszawa 1990, i zeszytami pomocniczymi).
  4. Fotografia krajoznawcza.
  5. Nowe metody rejestracji krajoznawczej: filmy, video i programy komputerowe.
  6. Zbiory krajoznawcze i ich gromadzenie.
  7. Muzea i Izby Krajoznawcze.
  8. Kolekcjonerstwo krajoznawcze.
  9. Wywiad krajoznawczy.

III. Popularyzacja krajoznawstwa

(2 godz. wykładów, 3 godz. ćwiczeń)

  1. Odczyty, prelekcje, gawędy krajoznawcze.
  2. Wykorzystanie technik audiowizualnych i komputerowych w pracy krajoznawczej.
  3. Literatura krajoznawcza. Biblioteki, Regionalne Pracownie Krajoznawcze.
  4. Wystawy krajoznawcze, kąciki krajoznawcze w obiektach turystycznych.
  5. Pamiątki krajoznawcze.
  6. Organizacja i udział w imprezach krajoznawczych.
  7. Wykorzystanie zwyczajów folklorystycznych w imprezach krajoznawczych.
  8. Treści krajoznawcze w wycieczkach i imprezach turystyki kwalifikowanej.
  9. Zdobywanie odznak krajoznawczych.

IV. Rola i zadania Instruktora Krajoznawstwa

(2 godz. wykład)

  1. Instruktorzy krajoznawstwa i ich miejsce w systemie organizacyjnym kadry PTTK.
  2. Nadawanie uprawnień instruktora krajoznawstwa. Regulamin IK.
  3. Organizowanie pracy i działalności instruktorów krajoznawstwa w różnych środowiskach:
    • w miejscu zamieszkania,
    • w zakładzie pracy,
    • w innych środowiskach.
  4. Współpraca IK z towarzystwami regionalnymi.
  5. Praca krajoznawcza IK z młodzieżą.
  6. Ceremoniał krajoznawczy i turystyczny. Obyczaje, obrzędowość wśród IK.

V. Organizacja krajoznawstwa

(2 godz. wykład)

  1. Krajoznawstwo w systemie organizacyjnym PTTK.
  2. Komisje krajoznawcze, ich tworzenie, formy działania oraz pracy, współpraca z władzami samorządowymi.
  3. Regionalne Pracownie Krajoznawcze.
  4. Kolegia Instruktorów Krajoznawstwa.
  5. Współdziałanie z innymi komisjami statutowymi PTTK. Przykłady wspólnych działań.