System kształcenia kadr PTTK
Program szkolenia ogólnego
Załącznik nr 1b do uchwały nr 66/XIII/94 Zarządu Głównego PTTK z dn. 10.12.1994 r.
(30 do 44 godzin zajęć)
I. Historia turystyki i krajoznawstwa
(5‑7 godz.)
- Początki społecznej turystyki i jej rozwój w okresie zaborów:
- prekursorzy ruchu turystyczno‑krajoznawczego — S. Staszic, J.U. Niemcewicz, W. Pol;
- warunki uprawiania turystyki w zaborach, powstanie PTT i PTK;
- działalność PTT i PTK — nurt patriotyczny, spełnianie przez oba Towarzystwa roli nieistniejącego państwa polskiego w dziedzinie ochrony ojczystej przyrody i zabytków przeszłości, prowadzenia badań naukowych i upowszechniania wiedzy o Polsce i Polakach,
- turystyka młodzieży szkolnej,
- inne organizacje zajmujące się turystyką,
- przewodnictwo turystyczne oraz Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe.
- Turystyka w okresie międzywojennym:
- działalność PTT i PTK — program integracji społeczeństwa byłych zaborów oraz program patriotycznego wychowania młodzieży,
- organizacje zajmujące się turystyką,
- biura turystyczne,
- działalność państwa w dziedzinie turystyki,
- zagospodarowanie turystyczne,
- przewodnictwo,
- Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
- polskie wyprawy turystyczne i alpinistyczne,
- wydawnictwa turystyczno‑krajoznawcze.
- Turystyka po roku 1945:
- reaktywowanie PTT i PTK. Działalność do roku 1950,
- turystyka na ziemiach zachodnich i północnych,
- rozwój turystyki masowej — powstanie FWP,
- zagospodarowanie turystyczne,
- wpływ zmian społeczno‑politycznych po roku 1989 na turystykę.
II. Polskie Towarzystwo Turystyczno‑Krajoznawcze
(3‑5 godz.)
- Podstawy prawne działalności PTTK:
- ustawa „Prawo o stowarzyszeniach”, Statut PTTK,
- PTTK a władze państwowe i samorządowe.
- PTTK — struktura, cele i kierunki działania:
- statutowe cele PTTK — „Karta Praw i Obowiązków Członka PTTK”,
- struktura — Zarząd Główny, Główny Sad Koleżeński, Główna Komisja Rewizyjna, Komisje ZG PTTK, Oddziały, koła, kluby, komisje,
- kadra programowa Towarzystwa,
- baza PTTK,
- znakowane szlaki turystyczne. Europejskie szlaki dalekobieżne na terenie Polski,
- PTTK w organizacjach i stowarzyszeniach międzynarodowych.
- Finansowanie turystyki:
- źródła finansowania turystyki. Zadania z zakresu turystyki finansowane przez państwo i samorządy terytorialne; promocja turystyczna; informacja turystyczna,
- polskie biura obsługi ruchu turystycznego; turystyka krajowa i zagraniczna,
- działalność gospodarcza PTTK.
III. Metody organizacji imprez turystycznych
(3‑5 godz.)
- Rodzaje imprez turystycznych i krajoznawczych.
- Zasady i metody planowania podstawowych imprez turystycznych:
- formy organizacji imprez turystycznych — wycieczka, rajd, zlot itp.,
- wycieczka piesza, rowerowa, autokarowa itp.,
- cele poznawcze imprezy w zależności od wieku i zainteresowań uczestników,
- zajęcia rekreacyjne i kulturalne,
- fotografia krajoznawcza — dokument, kronika, reportaż, pamiątka.
- Plan wycieczki, regulamin i preliminarz imprezy:
- cel imprezy, współorganizatorzy, program godzinowy, trasa, świadczenia organizatora,
- ekwipunek i obowiązki uczestnika,
- podstawowe koszty imprezy, zasady opracowania preliminarzy, źródła finansowania imprezy, zasady zamawiania świadczeń dla uczestników imprez, wysokość wpisowego oraz ulgi, zasady rozliczania imprez.
- Reklama i propaganda imprezy:
- plakaty, afisze,
- prasa, radio, telewizja,
- lista stałych uczestników, do których wysyłamy informacje.
- Indywidualny sprzęt i ekwipunek turystyczny uczestnika imprezy.
IV. Psychologiczne i społeczne podstawy turystyki
(5 godz.)
- Aktywność turystyczna jako źródło zaspokajania potrzeb ludzkich:
- potrzeby biologiczne. Turystyka kwalifikowana jako podstawa do wykształcenia nawyku racjonalnego, czynnego wypoczynku i zapewnienia jednostce kontaktu ze środowiskiem przyrodniczym;
- potrzeby poznawcze i potrzeby nowych przeżyć. Potrzeba poznawcza jako jedna z fundamentalnych potrzeb ludzkich. Turystyka jako źródło nowych, atrakcyjnych przeżyć, silnych doznań emocjonalnych, które nie tylko wiążą się z faktem poznawania nowych miejsc ale również wynikają z atrakcyjności form aktywności, jak np. obozowanie, odbywanie spływów kajakowych;
- potrzeby kontaktów społecznych i przynależności grupowej. Wspólne wędrowanie, szczególnie w przypadku turystyki kwalifikowanej może przyczynić się do wytworzenia więzi pomiędzy uczestnikami. Uczestnictwo w grupie turystycznej stwarza okazje wejścia w nowe środowisko, w którym nie obowiązuje hierarchia charakterystyczna dla środowiska pracy.
- Motywy uprawiania turystyki:
- inicjacja aktywności turystycznej i jej uwarunkowania środowiskowe oraz indywidualne. Rola środowiska rodzinnego, szkolnego i rówieśniczego w kształtowaniu i rozbudzaniu aktywności turystycznej;
- pierwsze doświadczenia turystyczne a motywacja do uprawiania tej formy aktywności, hedonistyczna teoria motywacji. Człowiek dąży do celów, do których przekonał się, na podstawie uprzedniego doświadczenia, że wywołują zadowolenie, unika zaś tych, które wywołują przykrość;
- dynamika procesów motywacyjnych. Gdy rozpoczynamy działalność turystyczną powodowani jesteśmy najczęściej innymi motywami od tych, które w przyszłości skłaniać nas będą do kontynuowania tej formy aktywności; np. dla młodych turystów typowe będą motywy poznawcze, towarzyskie, z kolei bardziej zaawansowani wiekiem szukać będą w wycieczce źródła wypoczynku, relaksu.
- Kierowanie grupą turystyczną:
- proces kierowania grupą jako:
- formą relacji pomiędzy przodownikiem a grupą,
- źródło satysfakcji, zadowolenia czerpanego przez przodownika z racji pełnienia tej funkcji;
- relacje przodownik — grupa turystyczna:
- system oczekiwań grupy wobec przodownika,
- oczekiwania przodownika odnośnie zachowania grupy,
- styl kierowania grupą. Styl kierowania a rodzaj grupy (grupa początkujących turystów, grupa młodzieżowa, turyści zaawansowani).
- Konflikty w grupie i sposoby ich rozwiązywania:
- konflikty interesów, np. o szczegóły programu,
- konflikty adaptacyjne wynikające m.in. z różnic charakterów, wieku, zainteresowań,
- konflikty postaw, wynikające np. z różnic oczekiwań związanych z wycieczką.
- Praktyczne wskazówki dla przodownika:
- dbałość o właściwie funkcjonujący obieg informacji o charakterze organizacyjnym w grupie,
- elastyczność zachowania i umiejętność przewidywania,
- baczna obserwacja grupy, znaczenie kondycji fizycznej i psychicznej uczestników,
- dążenie do wypracowania u siebie kontroli emocjonalnej.
V. Terenoznawstwo
(3‑5 godz.)
- Ogólne wiadomości o terenie:
- rzeźba, pokrycie terenu, gleby.
- Orientowanie się w terenie:
- określenie kierunku północnego w terenie,
- posługiwanie się kompasem i busolą,
- Mapa:
- zasady wyboru map oraz sposoby ich zdobywania,
- opis mapy — skala, podziałka, znaki topograficzne,
- odwzorowanie ukształtowania terenu na mapie,
- nauka czytania map, orientowanie mapy za pomocą przedmiotów terenowych oraz kompasu.
- Pomiary na mapie i w terenie:
- sposoby pomiarów odległości na mapie i w terenie,
- wykonywanie szkiców.
VI. Ochrona zdrowia turysty
(2 godz.)
- Zasady bezpiecznego uprawiania turystyki w zależności od terenu lub środków przemieszczania.
- Współpraca ze służbami ratownictwa: GOPR, WOPR.
- Dobór sprzętu i ubioru w różnych dyscyplinach turystyki oraz w różnych porach roku.
- Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach.
- Wyposażenie apteczki turystycznej.
- Zapewnienie obsługi medycznej na imprezach turystycznych.
- Przepisy o ubezpieczeniach turystów.
- Racjonalne żywienie podczas imprez turystycznych: wycieczka, biwak, obóz itp.
VII. Ochrona przyrody
(3‑4 godz.)
- Ekologiczne podstawy ochrony przyrody:
- środowiska przyrodnicze: naturalne i kulturalne,
- ochrona przyrody i ochrona środowiska,
- człowiek a środowisko przyrodnicze,
- oddziaływanie ruchu turystycznego na przyrodę.
- Państwowe służby ochrony przyrody i środowiska:
- podstawowe dokumenty prawne,
- organizacja służb ochrony środowiska,
- organizacja służb ochrony przyrody,
- system ochrony obszarów i obiektów przyrody,
- ochrona gatunkowa roślin i zwierząt.
VIII. Ochrona zabytków
(3‑4 godz.)
- Pojecie „dobra kultury” oraz rodzajów zabytków ruchomych i nieruchomych. Ochrona krajobrazu kulturowego. Zabytki wpisane na listę światowego dziedzictwa.
- Podstawowe wiadomości o stylach.
- Przepisy prawne dotyczące ochrony dóbr kultury.
- Organizacja, uprawnienia oraz zadania państwowej służby ochrony zabytków.
- Społeczna opieka nad zabytkami.
- Rola zabytków w kulturze.
IX. Wiedza o obszarach atrakcyjnych dla turystyki z uwzględnieniem swego regionu
(4‑6 godz.)
- Określenie części składowych środowiska przyrodniczego w Polsce:
- położenie fizyczno‑geograficzne,
- klimat,
- rzeźba powierzchni terenu,
- wody,
- gleby,
- roślinność i zwierzęta,
- bogactwa naturalne.
- Podział na regiony fizyczno‑geograficzne. Informacja o innych podziałach.
- Walory krajoznawczo‑turystyczne Polski:
- walory przyrodnicze: skałki i grupy skalne, wąwozy i przełomy rzek, wodospady i wywierzyska, jaskinie i głazowiska, ważniejsze obiekty geologiczne, szczególne miejsca widokowe, osobliwości flory i fauny, parki zabytkowe, muzea i zbiory przyrodnicze, ogrody botaniczne i zoologiczne, parki narodowe i krajobrazowe, ważniejsze rezerwaty przyrody;
- walory kulturowe: muzea i rezerwaty archeologiczne, muzea etnograficzne i skanseny, miejsca tradycyjnej kultury i sztuki ludowej, przykładowe zabytki architektury, muzea: sztuki, biograficzne i specjalistyczne, pamiątki historyczne, miejsca i muzea martyrologii, zabytki techniki, współczesne ważne imprezy kulturalne, najważniejsze miejsca pielgrzymkowe;
- turystyczne zagospodarowanie kraju: infrastruktura turystyki w Polsce, rozmieszczenie ważniejszych obiektów turystycznych (w tym w szczególności obiektów PTTK), znakowane szlaki turystyczne, szlaki wodne.
- Walory krajoznawczo‑turystyczne swego regionu (uwzględniając tematykę zawartą w pkt. 3).
Po zdaniu egzaminu z części ogólnej szkolenia organizator dokonuje wpisu do legitymacji członkowskiej absolwenta według wzoru:
kol. ..........................
termin .......................... miejsce ..........................
organizator .......................... podpis ..........................
Kandydat ubiegający się o uprawnienia organizatora turystyki oraz uprawnienia specjalistyczne musi wykazać się znajomością tematów objętych programem szkolenia ogólnego.
Uprawnienia kadry programowej PTTK nadawane przez Komisje Zarządu Głównego PTTK:
Komisja Turystyki Górskiej | przodownik turystyki górskiej |
znakarz | |
Komisja Turystyki Kajakowej | przodownik turystyki kajakowej |
Komisja Kolarska | przodownik turystyki kolarskiej |
Komisja Turystyki Narciarskiej | przodownik turystyki narciarskiej |
Komisja Turystyki Pieszej | młodzieżowy przodownik turystyki pieszej |
przodownik turystyki pieszej | |
znakarz | |
Komisja Turystyki Żeglarskiej | przodownik turystyki żeglarskiej |
Komisja Imprez na Orientację | młodzieżowy przodownik imprez na orientację |
przodownik imprez na orientację | |
Komisja Turystyki Motorowej | przodownik turystyki motorowej |
Komisja Działalności Podwodnej | instruktor płetwonurkowania |
Komisja Krajoznawcza | instruktor krajoznawstwa |
Komisja Ochrony Przyrody | instruktor ochrony przyrody |
Komisja Opieki nad Zabytkami | instruktor opieki nad zabytkami |
Komisja Fotografii Krajoznawczej | instruktor fotografii krajoznawczej |
Komisja Przewodnicka | przewodnik terenowy |
instruktor przewodnictwa |